REGULAMIN ZAWODÓW MODELI
MAKIET SZYBOWCÓW ZDALNIE STEROWANYCH
I.
DEFINICJA MODELU
Model prawdziwego
szybowca zbudowany w skali od 1:5 do 1:2, (rozpiętoœć min 3 m) sterowany
radiem. Dopuszcza się odstępstwa od oryginału, które nie zmieniajš ogólnej
sylwetki szybowca. Komisja sędziowska do zawodów dopuszcza modele po
przeprowadzeniu oceny kwalifikacyjnej. Ocena wykonana jest z odległoœci 5 m na
podstawie zdjęcia lub rysunku oryginału przedstawionego przez zawodnika.
Komisja może odstšpić od wymogu przedstawienia zdjęcia lub rysunku w przypadku
gdy model jest kopiš ogólnie znanego typu szybowca. Szybowce z zamontowanym
silnikiem mogš być dopuszczone do startu po wczeœniejszym zdemontowaniu œmigła.
Zawody rozgrywane
sš w dwóch kategoriach:
1. Kategoria "Standard"
2.Kategoria "Retro" (modele z
elementami miękkiego pokrycia skrzydeł)
3. Kategoria
"Open"
II. TEREN
ZAWODÓW
Teren płaski i
zbocze
III.
SPOSÓB ROZEGRANIA KONKURENCJI
1. W konkurencji punktowane sš dwa
parametry lotu:
- Celnoœć lšdowania
- Czas lotu
2. Starty modeli na zboczu odbywajš się z ręki lub nacišgu
gumowego (obowišzek startu z ziemi).
3. Starty w terenie płaskim odbywajš
się na holu za modelem samolotu (szybowiec musi posiadać wyczep). Starty
odbywajš się na holu za modelem samolotu (szybowiec musi posiadać wyczep).
4. Loty wykonywane sš według ustalonej kolejnoœci, która ulega zmianie w
następnych kolejkach..
5.Zawodnik musi osobiœcie pilotować model
od momentu startu do lšdowania i w trakcie lotu nie może korzystać z usług
pomocnika.
6. Ze względów bezpieczeństwa na miejscu
startu równoczeœnie nie może być więcej niż 4 zawodników. Na pasie w
chwili startu ma prawo przebywać sędzia, zawodnik, pilot holujšcy i w razie
potrzeby obsługa techniczna. W powietrzu równoczeœnie nie powinno być więcej
niĹĽ 4 szybowce.
7. Każdemu zawodnikowi przysługuje 3
minutowy czas przygotowawczy po którym następuje start.
8. Maksymalny czas lotu, wynosi 10 minut.
Za każdš sekundę
lotu powyĹĽej 10 min (600 s) odejmowany jest jeden punkt.
9. Czas lotu modelu jest mierzony od chwili
wyczepienia do chwili zatrzymania po wykonaniu lšdowania.
10. Modele szybowców wyczepiane sš na wysokoœci 250 m. Model samolotu,
holujšcego(holownik) musi posiadać urzšdzenie umożliwiajšce pilotowi okreœlenie
wysokoÂści lotu
11. Aby lot był zaliczony lšdowanie musi być
wykonane w okreÂślonym obszarze ustalonym przez organizatora.
12. Sędzia chronometrażysta kontroluje przebieg
lotu modelu od momentu startu, i informuje zawodnika o czasie lotu oraz o
zagrożeniach ze strony innych modeli, które mogš pojawić się w czasie lotu.
Sędzia chronometrażysta może również w wyjštkowej sytuacji zezwolić zawodnikowi
na lšdowanie obok pasa lšdowań. Szczególnie dotyczy sytuacji gdy do lšdowania
podchodzi rĂłwnoczeÂśnie kilka szybowcĂłw.
13. Celnoœć lšdowania mierzona jest podczas
każdego lšdowania w terenie płaskim. Lšdowania na zboczu odbywajš sie w wyznaczonym
miejscu bez dodatkowej oceny jakoœci lšdowania i punktacji.
13. Iloœć kolejek lotów ustalona jest przed
rozpoczęciem zawodów w zależnoœci od iloœci zawodników i warunków
meteorologicznych.
14. Ocena celnoœci lšdowania polega na
pomiarze odległoœci od dziobu modelu do linii centralnej po zatrzymaniu się
modelu. Lšdowania odbywajš się na specjalnie wyznaczonym pasie. Aby lšdowanie
było punktowane model musi przyziemić na wyznaczonym pasie lub na jego
przedłużeniu. Pomiaru dokonuje się z dokładnoœciš do 2 m. Linie pomiarowe
umieszczone sš w poprzek pasa do 24 m przed i za liniš centralnš. Za lšdowanie
w pasie centralnym o szerokoÂści 4 m zawodnik otrzymuje 120 punktĂłw. Za kaĹĽde
następne 2 m odejmowane jest po 10 punktów.
15. Przebieg lšdowania powinien być zbliżony
do lšdowań prawdziwych szybowców. Jeœli model wyposażony jest w chowane
podwozie to lšdowanie musi odbyć się z wypuszczonym kółkiem. Tylko w przypadku
awarii podwozia sędzia może przyznać punkty za lšdowanie ale zawodnik musi
udowodnić awarię. Podejœcie do lšdowania musi być wykonane po linii prostej nie
krótszej niż 100 m od centralnej linii pomiaru celnoœci lšdowania z kierunku
ustalonego przez sędziego głównego. Nie dopuszczalne jest tzw. ‚dziobowanie’. Za lšdowanie po
gwałtownym przyziemieniu lub obróceniu szybowca, po zatrzymaniu, od osi
lšdowiska powyżej 90stopni punkty za lšdowanie nie zostanš przyznane.
16. Zawodnik może zabrać model z pasa
po otrzymaniu zgody od głównego sędziego, który dokonuje pomiaru celnoœci i
zalicza lšdowanie.
17. W przypadku wyników ex aequo uniemożliwiajšcych wyłonienie
zwycięzcy sędzia główny zarzšdza lot dogrywkowy wg zasad ustalonych przed
rozpoczęciem dogrywki.
18. Zawodnik może powtórzyć lot tylko w
sytuacji kiedy został zmuszony do wyczepienia modelu przed osišgnięciem
wysokoÂści 250m w wyniku awarii samolotu
holujšcego lub błędu popełnionego przez pilota holownika.
19. Ze względów bezpieczeństwa pilot
samolotu holujšcego ma obowišzek wyczepić szybowiec w każdej chwili jeœli uzna,
ĹĽe pilot szybowca nie panuje nad jego lotem. W takiej sytuacji zawodnikowi nie
przysługuje prawo do powtórzenia lotu.
20. Komisja sędziowska ma obowišzek
przeprowadzenia wyrywkowej kontroli wagi i minimalnej rozpiętoœci skrzydeł
modeli (3 m). W sytuacji gdy komisja stwierdzi, że model nie spełnia wymagań
regulaminu zawodnik zostanie zdyskwalifikowany.
21. Podczas rozgrywania zawodĂłw kontrolÄ™ nad
ruchem w powietrzu powinien sprawować kierownik lotów wyposażony w sprzęt
nagłaœniajšcy umożliwiajšcy podawanie komunikatów. W przypadku zagrożenia
kierownik lotów może przerwać rozgrywanie zawodów.
22. Każdy zawodnik ponosi osobistš
odpowiedzialnoœć za wykonywane loty i zobowišzany jest do posiadania
ubezpieczenia OC z tytułu wykonywania lotów modelami.
23. wszystkie kwestie nie objęte niniejszym regulaminem
rozstrzyga sędzia główny